Wat is beter, fitness Apparaten of vrije gewichten

Machines versus Vrije gewichten: welke moet u gebruiken?

Vertel me of dit bekend klinkt; je loopt een sportschool binnen en blijft daar gewoon staan. Terwijl je kijkt naar alle apparatuur die die sportschool aanbiedt, blijf je daar staan ​​met die betreffende vraag: welk type gewichten moet ik gebruiken; de vrije gewichten of de Fitness Apparaten. Veel geluk voor jou, dit artikel helpt je de volgende keer dat je verdwaald bent in de sportschool.  

* Omdat je dit artikel leest, neem ik aan dat je weet wat vrije gewichten zijn, en wat Fitness Apparaten zijn, dus daar ga ik niet op in. Als je dat niet doet, bekijk dan Google, ik heb gehoord dat ze daar alles weten 😉

Waarom machines gebruiken?

Fitness Apparaten zijn gemakkelijker te gebruiken . Het is zelfs moeilijk om een ​​Fitness Apparaat verkeerd te gebruiken. Wat ik daarmee bedoel, is dat ze een specifieke en precieze manier hebben bedacht waarop de hendels worden verplaatst. Vergelijk dat met een vrij gewicht waar er geen vast traject is en je een verhoogde kans hebt om de techniek te verpesten. Dus dat maakt Fitness Apparaten een geweldige optie voor nieuwkomers.  

Minder kans op vervelende blessures met machines. Met losse gewichten loop je het risico jezelf te blesseren. Dingen zoals een kettlebell op je tenen laten vallen of je vinger beklemmen met een halter zijn allemaal scenario’s die vaker voorkomen dan we zouden willen. Als je op YouTube gaat kijken naar ongevallen met gewichtheffen, zul je zien dat 98,47% daarvan het gebruik van vrije gewichten betreft. Met behulp van een Fitness Apparaat heb je die risico’s niet.  

Je kunt meer gewicht gebruiken. Dit komt omdat het feit dat balanceren en stabiliseren uit de vergelijking wordt gehaald; daarom kun je, je concentreren op de spieren die worden getraind en minder op de spieren die niet direct worden getraind. Dit is perfect voor beginners die nog niet de andere spiergroepen hebben getraind, waardoor de spieren niet individueel in staat zijn om effectief in evenwicht te zijn voor de oefeningen met losse gewichten.  

Met Fitness Apparaten ben je in staat om je op een specifieke spier te richten . Dit is enorm belangrijk voor bodybuilders omdat ze graag willen isoleren en werken aan een bepaalde spier die specifieke aandacht nodig heeft.  

Wie zou Fitness Apparaten moeten gebruiken?

Beginners . Totdat je de juiste techniek voor oefeningen leert, doe je meer kwaad dan goed. Machines zullen hefwerktuigen meestal door de juiste techniek “leiden” .  

Gewond / revalidatie . Als je niet kunt lopen, is de kans groot dat je waarschijnlijk ook niet vrij kunt hurken. Dit is waar machines in het zicht komen. Er zijn beenoefeningen waarmee je kunt zitten en je geen zorgen hoeft te maken om je evenwicht te bewaren en rechtop te staan.  

Bodybuilders . Zoals ik al eerder zei, helpen Fitness Apparaten je om die betere pomp te krijgen en zorgen ervoor dat een bepaalde spier speciale aandacht krijgt.  

Waarom vrije gewichten gebruiken?

In staat zijn om het volledige bewegingsbereik voor de betrokken spieren en gewrichten te raken . Fitness Apparaten zijn ontworpen om te gebruiken voor iedereen en omdat we weten dat iedereen anders is, is dat een vrij onredelijke standaard. Met losse gewichten kun je beter zien waar het meer geïndividualiseerd is en past bij jouw lichaam. Het is absoluut noodzakelijk dat alle bewegingsbereiken worden geraakt. Dit leidt tot onze volgende verklaring.  

Bouw meer spieren op . Een volledig bewegingsbereik voor de spieren is essentieel, voor het verkrijgen van spiermassa. Wanneer de spier niet op zijn volledige bereik wordt geduwd en getraind, worden spiervezels verwaarloosd en niet geraakt, wat leidt tot minder groei in die spier.  

Bouw kracht. Multi-gewrichtsbewegingen zijn geweldig om te doen tijdens de training. Ze raken meerdere spieren en zijn geweldig voor het opbouwen van kracht. Fitness Apparaten zijn niet erg efficiënt in deze, zoals vrije gewichten zijn.  

Wie moet vrije gewichten gebruiken?  

Geavanceerde lifters . Veiligheid eerst. Nogmaals, leer goed de technieken voordat je gaat liften.  

Degenen die kracht willen opbouwen.  

Atleten . Fitness Apparaten kunnen bewegingen van atleten in hun sport niet nabootsen. Vrije gewichten kunnen helpen bij balans, stabiliteit, coördinatie, enz. Dit is cruciaal voor sporters, omdat sporten een topniveau vereisen in al die sporten.  

Eindoordeel  

Welke kun je het beste gebruiken? Er zijn veel factoren die hierbij een rol spelen. Het belangrijkste is wat je doel is. Er zijn geen goede of foute keuzes, alleen meer geschikt. Hopelijk helpt dit jouw beslissing een beetje eenvoudiger te maken de volgende keer dat je jouw keuze in twijfel trekt als je de fitness school betreed.