Hoe Mindfulness je kan helpen een betere training te krijgen

Hoe Mindfulness je kan helpen een 
betere training te krijgen
 
We willen onszelf vaak afleiden van onze trainingen, maar opmerkzaam zijn tijdens het sporten kan stress verlichten, jezelf een goed gevoel geven en zelfs je trainingen verbeteren. 

We weten dat te veel stress elk deel van ons leven kan infecteren en er zijn momenten waarop onze trainingen misschien meer van het zelfde toevoegen. Denk aan die momenten waarop je alleen ging sporten en de hele tijd zat te kijken naar de klok, je workout  overhaasten en / of na te denken over alle dingen die je in  plaats daarvan zou moeten doen. Misschien voelen jouw trainingen aan als vervelend.

 

Als je niet gefocust bent op wat je doet, kun je dat gevoel van voldoening verliezen voor een goed uitgevoerde taak en niet alleen dat jouw trainingen mogelijk niet zo effectief zijn. Denk er over na; als je haast hebt met al je bezigheden, hoe precies ben je dan met je vorm? Als je meer aandacht aan je trainingen hebt toegevoegd, meer aandacht aan je oefeningen, kun je er meer uit halen dan je denkt.

 

De voordelen van in het moment blijven

Soms heeft het een voordeel om uit te checken tijdens trainingen . Je favoriete muziek aanzetten en je lichaam bewegen door een eenvoudige activiteit waar je niet aan hoeft te denken – zoals wandelen, hardlopen, de elliptische machine, enz. – kan meditatief zijn. Deze activiteiten laten je geest vrij rondlopen terwijl je lichaam werkt.

 
 

Wanneer je echter te veel afgeleid bent, verlies je die verbinding met wat je doet, dat magische moment van het voelen van je eigen kracht en kracht terwijl je traint. Er is een stroom die gebeurt wanneer we aandacht besteden aan wat we op dit moment doen, een die we misschien mislopen met die afleidingen.

Mindfulness tijdens het sporten kan je dit ook brengen:

  • Een sterkere verbinding met je lichaam : wanneer je geconcentreerd bezig bent met je oefening, de spieren die je aan het werk zet en wat je daadwerkelijk bereikt, haalt je meer uit elke oefening en elke training.
  • Betere resultaten : wanneer je, je concentreert op wat je doet, verbetert de kwaliteit van jouw bewegingen en bijgevolg de kwaliteit van je algehele training.
  • Meer voldoening : wanneer je precies weet wat je aan het doen bent, hoe elke oefening aanvoelt en of je het maximale uit elke oefening haalt, kun je jouw training beëindigen in de wetenschap dat je, je best hebt gedaan.
 

Hoe jij meer aandacht kunt besteden aan jouw trainingen

Het vinden van flow in een wereld vol afleiding kost wat werk, maar het enige dat echt nodig is, is meer ‘oefenen om jezelf meer volledig bewust te worden van het huidige moment – niet-veroordelend en volledig – in plaats van in het verleden leven of in de toekomst projecteren. ” Hier is hoe dat te doen tijdens je training.

1. Zorg voor elke training 

Te vaak oefenen we om af te vallen , maar dat is niet iets dat tijdens een training gaat gebeuren. Een doel hebben zal je iets geven om op te focussen, iets om voor te werken en daarom iets waar je je goed in kunt voelen. Enkele voorbeelden van trainingsdoelen zijn:

  • Om je geplande training af te maken
  • Om specifieke spieren te versterken (bijv. “Ik ga me concentreren op het werken aan alle spieren in mijn onderlichaam”)
  • Om jezelf uit te dagen (bijvoorbeeld: “Ik ga me tijdens mijn interval workout zo hard mogelijk inspannen “)
  • Om een bepaalde tijd te trainen of een bepaald aantal calorieën te verbranden
  • Werken aan een specifiek fitnessgebied (bijv. “Vandaag doe ik cardio om calorieën te verbranden en uithoudingsvermogen op te bouwen”)
 

2. Onthoud waarom je traint 

Als je merkt dat je door de oefening snelt, denkend aan alle dingen die je in plaats daarvan zou moeten doen, onthoud dan waarom het belangrijk is om je workout te doen. Denk na over waarom je van sporten een prioriteit hebt gemaakt en hoe deze training je op dit moment kan helpen. Enige ideeën:

 
  • Deze training helpt me meer energie voor mijn dag te hebben
  • Ik voel me echt goed over mezelf als ik klaar ben met mijn training
  • Ik slaap vannacht beter na deze training
  • Ik verdien het om voor mezelf te zorgen en daar hoort beweging bij
  • Ik voel me veel minder gestresst als ik train
 

3. Vertragen 

Vergeet niet dat je deze tijd specifiek opzij hebt gezet voor je training, dus geef jezelf toestemming om het ook daadwerkelijk te doen. Neem de tijd bij elke activiteit, elke beweging, met name krachttraining. Focus op je vorm, op de opwaartse beweging en de neerwaartse beweging. Denk aan je houding , je kern en de rest van je lichaam, inclusief de spieren waarop je je richt; focus op het voelen van ze samentrekken en ontspannen. Kijk hoeveel je uit jouw trainingstijd kunt halen.

 

4. Herinner jezelf eraan om te ademen 

Ademen is de eenvoudigste manier om met stress om te gaan en je naar het huidige moment te brengen. Als je geest afdwaalt tijdens je training of je blijft de klok in de gaten houden, sluit je ogen en haal je adem om jezelf terug te brengen naar het moment. Je bent nu aan het trainen en dat is alles wat je hoeft te doen. Je zult met de rest omgaan als het tijd is.

 

5. Eindig op een goede noot 

Onthoud alle goede dingen over de training en hoe goed het voelt als je klaar bent. Geef jezelf de tijd om af te koelen en neem de tijd om de spieren waaraan je hebt gewerkt te strekken . Als je kunt, neem dan even de tijd om aan het einde van de training te gaan liggen voor een laatste ontspanning, je kans om echt de effecten van je harde werk te voelen.

 

Soms moeten we echt uit de veilige zone stappen of ons lichaam gewoon door de bewegingen laten gaan terwijl de geest afdwaalt. Als je echter merkt dat al jouw trainingen een vorm van afleiding met zich meebrengen, kan het tijd zijn om een wijziging aan te brengen. Begin met aandachtig te zijn tijdens de volgende training. Let op wat je doet en hoe het voelt. Merk op wat het is aan die training, waardoor je er afleiding van wilt hebben. Je zult misschien ontdekken dat het veranderen van de manier waarop je traint, meer mindfulness en meer trainingstevredenheid kan inspireren.